Unbelievable?

Ett av mina absoluta favoritpodcasts är Unbelievable? med Justin Brierley på Premier Christian Radio. Det är ett timslångt program som sänds varje lördag där mängder av spännande och intressanta ämnen som berör religion, filosofi och Gud behandlas. Exempel på ämnen som diskuteras är; ”Kan vi lita på bibeln?”, ”Är religion farligt?”, ”Finns det bevis för Jesu uppståndelse?”, ”Har universum en mening?”, ”Finns det tecken på intelligens i våra celler?”, ”Är Gud ett moraliskt monster?”. Dessa och många fler frågor diskuteras i de olika programmen.

Det som gör programmet riktigt intressant och berikande är att två sidor alltid kommer till tals. Nästa alltid finns en kristen och en ateistisk representant med i programmet. De medverkande är oftast kunniga akademiker från olika expertområden. Detta borgar för att diskussionerna oftast sker på en hög nivå. Programmet är därför mycket populärt bland både teister och ateister. Programmets devis är just: The Show that gets Christians and non-believers talking to each other.

Programmet utmanar lyssnarna, både kristna och icke-kristna, att tänka djupare kring frågorna som tas upp. Alla argument och ståndpunkter utsätts för ordentlig prövning. Inget tas för givet. Sanningar som du kanske tar för givet eller inte reflekterat nämnvärt över utsätts för kritik, vilket tvingar dig att gräva djupare och syna dina egna antaganden. Finns det rationella skäl och argument för din syn på livet? Håller din övertygelse för närmare granskning? Detta gäller för både teisten och ateisten.

I Sverige, som kanske är ett av de mest sekulariserade länderna i världen, är den rådande bilden att religion bara är ett psykologiskt fenomen som på sin höjd skänker tröst till människor. Men blir det för fanatiskt så är det bara skadligt. Folk med en dragning till religion får gärna syssla med detta om de håller det för sig själva. Utgångspunkten för de flesta är att ateismen är sann och en tro på Gud är irrationellt och verklighetsfrämmande. Detta mindset eller inställning har väldigt många utan att någonsin närmare synat argumenten. Ateismen har blivit en bekväm sanning i Sverige.

Många gånger väljer vi tvyärr bekväma sanningar som vi sedan ogärna utsätter för närmare granskning. Vi väljer ofta att inte lyssna på eller förstå andra människors motargument för att slippa engagera oss. Men i Unbelievable granskas allt. Det är därför jag gillar programmet. För mig är sanningen det viktigaste som finns. Jag vill inte tro på något som inte är sant. Jag vill inte heller blunda för svåra frågor eller ämnen som kanske utmanar min världsbild. Om kristendomen inte håller för en kritisk granskning vill jag inte vara kristen. Vissa kanske är rädda för sanningen eftersom det kanske betyder att man måste ändra åsikt eller byta livsstil. Men sanningen måste vara överordnad vår bekvämlighet.

Jag tycker dock många gånger att argumenten från ateisterna är ovanligt tunna. För ska man tro vissa ateisters uttalande, så finns det absolut inga förnuftiga skäl för att tro på Gud. Tron på Gud likställs med att tro på tomten eller tandfen. Men bortser man från billig retorik och tittar på de konkreta invändningar som framförs mot Gud, inser man att “kungen är naken”. Det kanske finns några argument som isolerat ger viss grund för en ateistisk världsbild. Men granskar man alla apekter av tillvaron så är den kristna världsbilden vida överlägsen den rådande naturalistiska och ateistiska världsbilden.

Som kristen känner jag att jag vuxit ordentligt i min övertygelse efter att hört båda sidor komma till tals i programmen. Jag har lärt mig otroligt mycket om min egen kristna tro och vilka invändningar som finns mot den. Jag vill dock påpeka att kristendomen inte bara är en världsbild eller ett förhållningssätt. Det är så mycket mer. Att vara kristen betyder inte bara att man intellektuellt håller med om vissa doktriner eller läror, utan det är en relation med Gud.

Men som sagt, lyssna på Unbelievable. Oavsett din ståndpunkt i dessa frågor, kommer du ha stor behållning av programmet och inse att frågorna är ganska komplexa och utmanande. Förhoppningsvis får det dig att fundera över din egen världsbild och din egen tro.

Några intressanta podcast som jag kan rekommendera är;

Is there a signature in the Cell? En debatt om intelligent design mellan Spephen C Meyer och Keith Fox.

Is God a Moral Monster? Medverkande är Paul Copan och Norman Bacrac.

Grill a Christian – fyra ateister utmanar David Robertson med sina invändning mot den kristna tron.

En intervju med Alister McGrath om ateism, teologi och att försvara den kristna tron.

Hela utbudet finner du via programmets websida Unbelievable eller via Itunes.

Annonser

Taggar:, , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: