Arroganta ateister?

Följer regelbundet Johan Norbergs blogg ”Liberalism-Capitalism-Globalism”. Upptäckte honom i höstas när han medverkade i programmet Skavlan där han berättade om sin bok ”Den eviga matchen om lycka”. En bok som ligger på min önskelista att läsa så fort tiden räcker till, kanske kan det ske under semestern i sommar. Men med ett jobb som kräver mer än 40 timmar och ett svenssonliv med fru, barn, hund, bil och villa är det inte lätt att hinna med alla intressanta böcker som ges ut.

Den första april skrev Johan Norberg ett inlägg på sin blogg där han kommenterar sin väns, Mattias Svensson, plötsliga offentliga omvändelse. Mattias Svensson är för mig en helt okänd person, har aldrig tidigare varken hört, sett eller läst om honom. Men tydligen ska denne Svensson vara en fullfjädrad ateist som gillar att håna och förlöjliga troende människor i allmänhet och kristna i synnerhet.

Hur som helst, genom Johan Norbergs blogg klickar jag vidare till Mattias Svenssons blogg och läser hans ”trosbekännelse” och ”omvändelse”, som sedan visar sig vara ett dåligt aprilskämt.

Min reaktion på detta var att jag först blev glad å Mattias Svenssons vägar. Roligt att en och annan ateist finner Gud. Mattias skulle ju inte vara den första och främsta ateisten som finner Gud. Större ateister har ju under åren lopp accepterat tanken på en Gud (Antony Flew). Jag blev helt övertygad om att inlägget inte var ett första april skämt eftersom texten kändes genuin och skriven med viss vånda. Vånda eftersom det krävs stort mod att bryta med sitt gamla liv och helt plötsligt deklarerar att man tror på en Gud som det står skrivet om i en gammal bok.

Den andra reaktionen är över Johan Norbergs arroganta svar på sin blogg

Jag har många troende vänner och jag kan acceptera deras tro då den oftast kommer i formen av en nedärvd tro, mer tradition än mission, ett slags existentiellt ramverk. Jag ser det mer som ett olycksöde att ha förståelse inför än som något illasinnat. Men det är något helt annat när en person som mycket väl vet hur det ligger till och kommer från en rationell och ateistisk tankesfär medvetet väljer att fördunkla sitt omdöme och förkasta vetenskapen. En intelligent person beslutar sig plötsligt för att mitt i livet kringgå allt som sinnenas vittensbörd, logikens regler och tankens kraft visar, för att han vill ha en högre kraft som ska ge honom någon slags gemenskap och guida hans bandybollar rätt.

Det är obegripligt och jag kan inte se hur en sådan medveten flykt från förnuftet kan undvika att sprida sig till alla andra tankeområden. Hela Mattias tankevärld är besmittad och allt som ännu är friskt står nu under angrepp. ”Den minsta initiala avvikelsen från sanningen multipliceras sedan tusenfalt”, som Aristoteles uttryckte det, historiens visaste tänkare som Mattias nu förmodligen ser som en simpel hedning.

Jag  beundrar många gånger Johan Norberg för sin kunskap och insiktsfulla inlägg. Men inlägget ovan ger ett sådant uttryck för förakt och högmod som sällan uttrycks så klart och tydligt. Kanske är Johan Norberg helt ovetande om sin arrogans eller så är även föraktet och arrogansen ett aprilskämt? Men att på fullt allvar påstå och mena att troende människor är kunskapsfientliga och ointelligenta är häpnadsväckande. Det finns många framstående vetenskapsmän, både genom historien och i nutiden, som är gudstroende. Det arroganta inspelet  uttrycker även en stor okunskap hos Johan Norberg om vetenskapens kompetensområde och hur svårt det är att svara på ursprungsfrågorna. Men jag förstått att det är en lätt och komfortabel utväg för många ateister att utmåla meningsmotståndare (gudstroende människor) som okunniga och mindre vetande. Jag har svårt att respektera ateister med en sådan okunnig och högmodig inställning. Jag tycker det är vist om vissa  ateister tog till sig uttrycket ”bättre veta att man är troende än att tro att man är vetande”.

Jag rekommenderar både Johan Norberg och Mattias Svensson att läsa boken ”Vem tänder stjärnorna” av författaren Per Ewert som på ett tydligt sätt visar att frågan om tron på en skapare inte enkelt kan viftas bort med en ateistisk tro.

Glad påsk på er alla! Och glöm inte varför vi firar Påsk egentligen.

Etiketter:, , , , , ,

Lämna en kommentar